វិបស្សនា ជាបច្ចេកទេសកម្មដ្ឋានមួយក្នុងចំណោមបច្ចេកទេសកម្មដ្ឋានចាស់ជាងគេបំផុតនៃប្រទេសឥណ្ឌា
ប្រភព មជ្ឈមណ្ឌលវិបស្សនា
សេចក្ដីណែនាំអំពីបច្ចេកទេស
វិបស្សនា ជាបច្ចេកទេសកម្មដ្ឋានមួយក្នុងចំណោមបច្ចេកទេសកម្មដ្ឋានចាស់ជាងគេបំផុតនៃប្រទេសឥណ្ឌា។ មនុស្សជាតិបានបាត់បង់បច្ចេកទេសនេះជាយូរឣង្វែងណាស់មកហើយ តែព្រះគោតមសម្មាសម្ពុទ្ធបានរកឃើញឡើងវិញកាលពីជាង 2500 ឆ្នាំមុននេះ។ ពាក្យ វិបស្សនា មានន័យថា ឃើញរបស់ផងទាំងពួងតាមភាពពិត។ វាគឺជាបច្ចេកទេសធ្វើចិត្តឲ្យបរិសុទ្ធផូរផង់ដោយខ្លួនឯង ដោយការពិនិត្យមើលខ្លួនឯង។ ជាដំបូង គេចាប់ពិនិត្យមើលដង្ហើមធម្មជាតិ ដើម្បីផ្ចង់ចិត្តឲ្យមូល។ ដោយមានសតិដឹងយ៉ាងមុតនេះ គេពិនិត្យមើលធម្មជាតិផ្លាស់ប្តូររបស់កាយ និង ចិត្ត ហើយពិសោធឃើញសេចក្តីពិតសាកលនៃ ឣនិច្ចំទុក្ខំ និង ឣនត្តា។ ការសម្រេចនូវសេចក្តីពិតដោយសារការពិសោធន៍ផ្ទាល់នេះជាបច្ចេកទេសធ្វើចិត្តឲ្យបរិសុទ្ធផូរផង់។ មាគ៌ាទាំងមូល (ធម៌) ជាឱសថសាកលសម្រាប់ដោះស្រាយបញ្ហាសាកល ហើយគ្មានឣ្វីជាប់ទាក់ទងជាមួយនឹងសាសនា ឬ និកាយណាមួយឡើយ។ ដោយហេតុនេះ បច្ចេកទេសនេះឣាចយកមកបដិបត្តិបានជាទូទៅ ដោយសេរី នៅគ្រប់ទីកន្លែង គ្រប់ពេល ដោយគ្មានឣ្វីទាស់ខុសជាមួយពូជសាសន៍, វណ្ណ:, សាសនាណាមួយឡើយ ហើយទទួលប្រយោជន៍ល្អប្រសើរដូចគ្នាជាទូទៅ។
តើឣ្វីទៅដែលមិនមែនជាវិបស្សនា៖
វិបស្សនា មិនមែនជាពិធីបុណ្យ ឬ ពិធីសាសនាដែលមានជំនឿងងឹតងងល់ជាមូលដ្ឋានឡើយ។
វិបស្សនា មិនមែនជាល្បែងកំសាន្តខាងប្រាជ្ញាឈ្លាសវៃ ឬជាទស្សនវិជ្ជាទេ។
វិបស្សនា មិនមែនជាពេលសម្រាកសម្រាប់ព្យាបាលជំងឺ, មិនមែនជាថ្ងៃឈប់បុណ្យ ឬជាឱកាសល្អណាមួយដើម្បីឲ្យមនុស្សក្នុងសង្គមប្រាស្រ័យទាក់ទងគ្នាដោយប្រការណាមួយឡើយ។
វិបស្សនា មិនមែនជាការគេចវេះឲ្យផុតពីបញ្ហា, ពីទុក្ខព្រួយនៃការរស់នៅរាល់ថ្ងៃទេ។
តើឣ្វីទៅជាវិបស្សនា៖
វិបស្សនា ជាបច្ចេកទេសមួយដើម្បីគាស់រំលើងទុក្ខឲ្យដាច់ឫសគល់។
វិបស្សនា ជាបច្ចេកទេសធ្វើចិត្តឲ្យបរិសុទ្ធផូរផង់ ដែលនាំមនុស្សឲ្យចេះប្រឈមមុខចំពោះភាពតានតឹង និង បញ្ហាជីវិតទាំងឡាយ ប្រកបដោយចិត្តស្ងប់ស្ងៀម និង មានលំនឹង។
វិបស្សនា ជារបៀបរស់នៅ ដែលនាំមនុស្សឲ្យធ្វើវិភាគទានជាកុសលចំពោះសង្គម។
វិបស្សនាកម្មដ្ឋានមានគោលបំណងឆ្ពោះទៅរកគោលដៅផ្លូវចិត្តយ៉ាងខ្ពស់បំផុតនៃការរំដោះទុក្ខ និងការត្រាស់ដឹងពេញបរិបូណ៌។ គោលដៅរបស់វិបស្សនាគឺមិនមែនសម្រាប់ព្យាបាលជំងឺផ្លូវកាយឲ្យបានជាសះស្បើយទេ។ ប៉ុន្តែដោយសារលទ្ធផលបន្ទាប់បន្សំដែលកើតមកពីការធ្វើចិត្តឲ្យបរិសុទ្ធផូរផង់ នុ៎ះមានជំងឺផ្លូវចិត្ត និង ផ្លូវកាយជាច្រើនណាស់ដែលបានជាសះស្បើយដាច់ឫសគល់ឣស់។ តាមការពិត វិបស្សនា គឺប្រាកដជារំលាយហេតុបីយ៉ាងនៃសេចក្តីទុក្ខទាំងឣស់បាន ពោលគឺ៖ លោភ: ទោស: និង មោហ:។ ដោយសារការបដិបត្តិយ៉ាងជាប់ជានិច្ច សមាធិនឹងជួយបន្ធូរបន្ថយភាពតានតឹងដែលចេះតែមាននៅក្នុងការរស់នៅរាល់ថ្ងៃ ហើយជួយស្រាយចំណងដែលកើតឡើងដោយសារទម្លាប់ចាស់ដែលចេះតែនាំចិត្តឲ្យធ្វើប្រតិកម្មតបនឹងស្ថានភាពជាទីរីករាយ និង ជាទីមិនរីករាយ។
ទោះបីវិបស្សនាកម្មដ្ឋាននេះជាបច្ចេកទេសដែលកើតចម្រើនឡើងដោយសារព្រះសម្មាសម្ពុទ្ធក៏ដោយ ក៏ការបដិបត្តិបច្ចេកទេសនេះមិនមែនកម្រិតទុកត្រឹមតែឣ្នកកាន់ព្រះពុទ្ធសាសនាប៉ុណ្ណោះទេ។ ជាដាច់ខាតឥតមានរឿងផ្លាស់ប្តូរសាសនាឡើយ។ មនុស្សទាំងឣស់មានបញ្ហាចោទឡើងដូចគ្នា ដូច្នេះបច្ចេកទេសដែលដោះស្រាយបញ្ហាទាំងឣស់នេះ ក៏ឣាចយកមកឣនុវត្តបានជាសាកលទូទៅដូចគ្នាដែរ។ មនុស្សឣ្នកកាន់សាសនាដទៃទៀតជាច្រើនបានទទួលប្រយោជន៍ដែលកើតមកពីការបដិបត្តិវិបស្សនាកម្មដ្ឋាននេះ ហើយបានពិនិត្យឃើញថាគ្មានឣ្វីទាស់ខុសជាមួយនឹងជំនឿសាសនារបស់គេឡើយ។
ការចម្រើនកម្មដ្ឋាន និង វិន័យសម្រាប់ខ្លួនឯង
វិធីធ្វើចិត្តឲ្យបរិសុទ្ធផូរផង់ដោយខ្លួនឯងដោយពិនិត្យមើលក្នុងខ្លួនឯងគឺពិតជាមិនមែនងាយស្រួលឡើយ។ សិស្សត្រូវតែខំប្រឹងធ្វើការនេះដោយតឹងរឹងណាស់។ ដោយសារតែការខំប្រឹងប្រែងធ្វើការផ្ទាល់ខ្លួន ទើបសិស្សឣាចទៅដល់សេចក្តីសម្រេចរបស់ខ្លួនឯងបាន គ្មាននរណាឣាចធ្វើការនេះជំនួសខ្លួនឯងបានឡើយ។ ដោយហេតុនេះ ការចម្រើនកម្មដ្ឋាននឹងមានភាពសមរម្យចំពោះឣ្នកដែលពិតជាចង់ធ្វើការដោយប្រាកដប្រជា ហើយសុខចិត្តទទួលគោរពតាមវិន័យដែលជាច្បាប់មួយធ្វើឡើងដើម្បីជាប្រយោជន៍ និង ដើម្បីជាកិច្ចការពារខ្លួនឯងផ្ទាល់តែប៉ុណ្ណោះ។ វិន័យ និង បទបញ្ជា ត្រូវចាត់ទុកជាផ្នែកមួយទាំងស្រុងនៃបច្ចេកទេសចម្រើនកម្មដ្ឋាននេះ។
ដប់ថ្ងៃគឺពិតជាខ្លីណាស់ដើម្បីនាំចិត្តឲ្យចូលទៅដល់ថ្នាក់ទីជម្រៅ និង ដើម្បីរៀនគាស់រំលើងភាពស្មុគ្រស្មាញដែលកប់នៅក្នុងនោះឲ្យដាច់ឫសគល់។ ការបដិបត្តិឲ្យបានជាប់ជានិច្ចនៅកន្លែងដែលដាច់ឆ្ងាយពីគេតែឯកឯង ជាគន្លឹះសំខាន់នៃជោគជ័យរបស់បច្ចេកទេសនេះ។ វិន័យ និង បទបញ្ជាបានតាក់តែងឡើងដោយយោងទៅលើការបដិបត្តិ។ វិន័យ និង បទបញ្ជានេះមិនមែនធ្វើឡើងដើម្បីជាប្រយោជន៍ដល់គ្រូ ឬ ក្រុមឣ្នកចាត់ការឡើយ មិនមែនដើម្បីសម្តែងគំនិតប្រពៃណីឥតប្រយោជន៍ មិនមែនជាច្បាប់សាសនា ឬ ជំនឿងងឹតងងល់ទៅលើសាសនាខ្លះនុ៎ះទេ។ ផ្ទុយទៅវិញ វិន័យ និង បទបញ្ជានេះមានមូលដ្ឋានចេញមកពីការពិសោធន៍របស់ឣ្នកបដិបត្តិធម៌រាប់ពាន់នាក់ដែលបានប្រព្រឹត្តធ្វើជាយូរឆ្នាំមកហើយ និង ជាច្បាប់ដែលស្របតាមផ្លូវវិទ្យាសាស្ត្រផង តាមផ្លូវវិចារណញ្ញាណផង។ ការចេះប្រកាន់វិន័យជាការជួយបង្កើតបរិយាកាសល្អសមគួរដល់ការចម្រើនធម៌ រីឯការប្រព្រឹត្តបទល្មើសនឹងវិន័យវិញគឺជាការធ្វើឲ្យសៅហ្មងដល់ការចម្រើនកម្មដ្ឋាននេះ។
No comments: